vrijdag 24 juli 2015

De dood of de gladiolen - Dag 4

Dag lieve lezers,

Dat ik dit schrijf betekent dat ik niet dood ben, en dús dat de gladiolen binnen zijn!
Woehoeiiiiiii! De finish is bereikt, zeven kruisjes in de wacht gesleept met onze groep plus een groepsmedaille. Supertrots op de vierdaagse chicks 💟👍

Oja, mag ik hier nog even trots vermelden dat ik NUL blaren heb?
Hoe het precies komt weet ik niet: de tips van Hans, geluk, hulp bij het schoenen uitzoeken met Jesse, zooltjes van de Intersport of training..?
Dus ik heb de vierdaagse redelijk 'makkelijk' uitgelopen. Zegen voor mij.
De rest van de groep liep 'm ook uit, maar hadden wel meer last en pijn, dus ik vind het supergoed dat ze dat overwonnen hebben 😀

De weg
Dayenne en ik hadden vanmorgen hetzelfde tempo en we liepen lekker twee uur stevig door. We leken wel militairen. Vandaag ook een vlag mee, dus zelfs dat kwam overeen. Daarna gewacht op de rest, pauze gehouden en weer doorwandelen. Want de laatste dag mag dan 'een formaliteit' wezen (als je dag 3 haalt, dan haal je dag 4 ook), het is wel een formaliteit van 40 kilometer. VEERTIG.

We liepen een lang stuk over een dijk waarbij je de stoet mensen voor je goed kon zien. Niet echt motiverend, want dat liet zien hoe ver we nog moesten. Ook niet zoveel toeschouwers op dat stuk, dus besloten we zelf te zingen. Klonk nog best goed ook! We hebben alle 5 de coupletten van Het Navigatoriaal uit ons hoofd geleerd, dat is een algemeen Navigatorlied. Dat ken ik dus als alumni van NSLeeuwarden, en de anderen ook als leden van de Nijmeegse Studentenvereniging de Navigators.
Vanaf het begin was de sfeer in de dorpjes heel erg uitgelaten, iedereen vond ons helden en toppers en fantastisch. Er was veel muziek en gezelligheid.

Na Cuijck liepen we over een militairenbrug de Waal over. Normaal gaat daar een pontje maar da's nu niet zo praktisch natuurlijk ;)

Hoogtepunten van dag 4
- gezelligste dorp: Cuijck
- leukste aanmoediging: Jacoline (zie foto onder)
- origineelste dorp: Linden, met een culinair thema
- live aanmoediging: Anja, papa & mama en twee vrienden van hen
- aantal gladiolen: weet ik niet precies. Gok op 5 + een bos
- status van benen: bijzonder goed! Beter dan alle andere dagen
- status van kuiten: ook beter, minder last 👍

Een hele grote dankjewel
Voor jullie: lezers, fans, vrienden en familie. Die mij steeds hebben aangemoedigd via Facebook, WhatsApp of SMS. Ik heb ontzettend veel berichtjes gehad.. Van gedichten tot liedjes, tot persoonlijke kaartjes en lieve aanmoedigingen. Elke pauze keek ik op mijn telefoon en had ik altijd wel iets om van te glimlachen. Dankjewel, dat heeft me enorm gemotiveerd!

En eigenlijk wilde ik dit gisteren zeggen, maar dat was ik vergeten.. Bij dezen alsnog: een pluim voor de organisatie en de duizenden vrijwilligers. Heel erg cool dat iedereen zich inzet voor een stel gekken die besloten heeft een lange afstand te gaan wandelen.

Militairen update
Wederom gezang, veel gladiolen voor hen en doorzettingsvermogen. Ik heb er een paar gezien die er compleet doorheen zaten en toch doorgingen. Respect.
Er waren er ook een paar die juist nog energie overheden, die gingen dansen bij de DJ op het podium, hahaha!

Overigens mag de politie geen kruisje dragen op hun uniform, dus zij liepen de via gladiola met een kruisje in hun zak. Ghehe.

Bijzondere dingen
Rolstoeldeelnemers! Ik dacht dat dat niet mocht, maar blijkbaar wel. Lijkt me vooral zwaar met de zevenheuvelenweg.

Ziekenhuispatiënten op de Via Gladiola! We liepen langs het Radboud ziekenhuis en daar hadden ze langs de weg partytenten neergezet waar de patiënten in hun bed onder zaten. Zo gaaf! Heel bijzonder. Ze kregen van heel veel wandelaars gladiolen. Ik kan me voorstellen dat dit hun herstel versnelt. Ik hoop het van harte.

Oudjes. Zo leuk. Die zijn in hun rolstoel neergezet langs de weg. En zwaaien. Zo lief. Sommigen zijn heel enthousiast en hebben een clownsneus op, anderen zijn wat rustiger ;)

Via Gladiola
Viel me alles mee. Ik dacht dat het een gruwelijk eind zou zijn. Was echter minder muziek en gezelligheid dan ik had gedacht. Vooral leuk om uit te kijken naar bekenden. Yvonne stond er ook om ons aan te moedigen, daar kregen we bloemen van :)

De Vierdaagse verbindt trouwens enorm. Zowel letterlijk (pleisters, blaren ed) als figuurlijk. Hele straten werken samen om een thema neer te zetten en het is heel gezellig.

Wandelaars zijn nette mensen, behalve als er iets wordt uitgedeeld (gratis, en we blijven Nederlanders dus dat willen we hebben) en er staan te weinig prullenbakken. Dan belandt alles toch nog in de berm.

Oja, variant op Drank en Drugs, dat liedje: Als je voeten moeten chillen is het geen probleem want ik heb pleisters.. En tape.. (tekst door Dayenne)

Ik vergeet vast enorm veel te vertellen, dat zal ik je dan in het echt wel eens zeggen :)

Vanavond lekker genieten, uitzendingen kijken over de vierdaagse op tv en morgen uitslapen!

Doeiiii

Ps. De dood of de gladiolen? Het zijn nu meer 'dode gladiolen', aldus Esther 😂

Ps2. Of ik volgend jaar weer meedoe..? We zullen zien.. :)

Ps3. We zijn gefinisht met het zingen van Het Navigatoriaal. Vet cool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten