maandag 30 september 2013

KMT-Weekend met het verenigingslied

Afgelopen weekend (27-29 sept) zijn we met de hele vereniging op KMT-weekend geweest. Een groep van 55 mensen waarvan 8 novieten. Zo bezien, met onze negen jaar, zijn we nog jong, en met 8 novieten op het weekend, en in totaal zo'n 15 die lid worden groeien we hard door. Dankzij hun jeugdige kijk op de wereld wordt de vereniging weer vernieuwd, en blijven we ook jong. Hier hebben die enthousiaste novieten zelfs een naam voor bedacht, als jaargroep heten ze 'Renovationis', Latijn voor 'Vernieuwing'.
Doel van het weekend is om het gezellig te hebben met z'n allen, de novieten te 'ontgroenen' (milde vorm) en om te bidden, zingen, lachen en feest te vieren.

Op vrijdag gingen we met de boot naar Schiermonnikoog en begonnen we het weekend door gezamenlijk te dineren. Want samen eten ja dat maakt ons een (of dik).
Hoewel we normaal gesproken in Leeuwarden zijn, op us Fryske grûn, waren we nu dus op een heus eiland. Elke dag stond in het teken van een activiteit, kring, sporten of een borrel. Over die kring gesproken, we leren veel van God woord en elkander. Het is goed om te beseffen dat we, met Hem als us Heit, nooit alleen zijn. We keken onder andere naar het verhaal uit de bijbel over het verloren schaap, en het stuk in de bijbel waarin Paulus schrijft dat we één lichaam zijn. Zijn we als vereniging trots dat we leden van één lichaam zijn, en gaan we ervoor om in dienst van God te staan?
We hadden niet alleen kring dit weekend. Gezelligheid staat ook hoog in het vaandel. Zo was er op vrijdagavond ruim de tijd voor een borrel, de harde kern (waaronder Tak Bijnagte) maakte het 04.45 uur.
De volgende ochtend fris en fruitig aan het ontbijt met zelf meegenomen beleg. B'vo voor knetterpasta. Knetterpasta was niet het enige bijzondere dit weekend, we hadden namelijk ook een Litouws meisje als noviet. Hoewel zij niet meedeed met het novietenprogramma vanwege de taalbarrière was ze wel welkom, want bij ons is 't fijn.

Zaterdagmiddag waren er zeeën in zicht, zo ook voor de meesten zeeën van vrije tijd. Na een bezoek aan het strand, een terras, een tocht met de tandem en een wandeltour was ik weer terug op de kampeerboerderij.
Op zaterdagavond veel spelletjes gedaan, wederom een borrel en twee traditionele activiteiten.
Daarna werden de novieten verlost van hun witte shirt met nummer en verwelkomd als bijna-leden door de ouderejaars. Ook zij hebben inmiddels door dat er meer is tussen hemel en tentamen, en dat het goed is om een NSLeeuwarder te zijn (of te worden).

Gelukkig hebben we dhr. Huisman ook nog even in het zonnetje kunnen zetten dit weekend. Ten slotte was het (wederom) zijn verjaardagsweekend. We zongen 'Hij leve hoog', 'Lang zal hij leven', en 'Beppe sil se wurde in e gloria' (ohnee, die laatste niet).

Op de boot terug naar het vaste land pronkte iedere ouderejaars met zijn of haar verenigingskleding. Zo werd er prachtig promotie gemaakt voor de vereniging en kon iedereen de Friesche Navigators aanschouwen. Met zevenhonderd man en twee grote honden in de bus en een spannend gebeuren voor in de bus wat we van achter uit de bus mooi konden volgen en af en toe begeleidden met een 'oehhhhh', was het toch nog een leuke rit naar huis. Eenmaal thuis lekker wat eten, nog even een bezoek brengen aan café Navigators en toen vlug slapen, want 9 uur in twee nachten tijd is weliswaar meer dan sommige anderen gemaakt hadden.. veel is het ook niet.

Ik zeg: een dikke b'vo voor de commissie en ieder ander die het weekend tof heeft gemaakt.