woensdag 31 juli 2013

Update: Naventuretraining

Tijd voor een update! Naventure is mijns inziens nu officieel gestart.
In het weekend van 27 & 28 juli hadden we een optionele training. Samen met negen anderen zat ik op zaterdagochtend vol spanning te wachten op wat zou komen.

Fondswerftraining
Het onderwerp van de training was fondswerving. Best een lastig onderwerp. De meeste mensen staan niet meteen te springen bij het horen van de term fondswerving.
Eigenlijk waren we alle tien wat afwachtend. Een aantal wisten nog niet zeker of ze voor komend jaar wel fondsen wilden werven, een aantal anderen wisten dat wel zeker maar hadden nog geen idee hoe ze het moesten aanpakken.
Gelukkig was daar Deodaat Boer, fondswerfcoach van onder andere de Navigators. Hij begeleidde ons dat weekend en gaf veel uitleg.

Zaterdag
Voorafgaand aan het weekend hadden we een boekje gekregen en een bijbelstudie die we moesten maken. Na een kennismakinsgrondje doken we meteen de bijbel in. Het bijzondere was dat 4 van de 10 Naventurees theologie hadden gestudeerd en op veel teksten veel dieper waren ingegaan dan ik.
Dat bracht mij zoveel nieuwe inzichten dat mijn hoofd al vol zat nog voor de lunch begon.

Op zaterdagmiddag gingen we meer praktisch aan de slag. Wat is fondswerving, wat zegt de bijbel erover, hoe kunnen we mensen uitnodigen om ons te steunen, wat voor woorden moet ik vermijden?
Deodaat wilde dat we op zaterdagavond al de eerste mensen gingen bellen om te vragen of we een afspraak konden maken.
Slik.
Al goed, we schreven allemaal een tekst uit die we konden gebruiken tijdens het bellen. Ik begon met de 'makkelijke' mensen. Familie en vrienden die al hadden toegezegd dat ze me wilden steunen.
Het was de bedoeling dat we tijdens het telefoongesprek de ander vertelden dat we op zoek zijn naar een team van mensen die ons (mij in dit geval) willen ondersteunen door middel van gebed, maar ook financieel gezien. We vroegen ze dan of we ons verhaal mochten delen, onze droom en wat we precies gaan doen. Dat willen we graag persoonlijk uitleggen, dus het doel van het telefoongesprek was om een afspraak te plannen.

We oefenden ons telefoongesprek door met elkaar te 'banaanbellen', haha.

Die avond waren er een aantal van ons die mensen spraken tijdens het bellen die zeiden 'Langskomen? Nee joh, dat hoeft niet. Ik wil je graag sponsoren. Stuur me maar even een mail met alle info.'
Cool he? Zelfs zonder persoonlijk gesprek waren er al een aantal mensen bereid te steunen.
Er was zelfs iemand die zei 'Ik wil niet dat jij het grootste gedeelte van de tijd bezig bent met fondswerving. Ik steun je volledig, en als je anderen vindt die ook willen steunen dan bouwen we het af.'
Hoe tof.

We zaten met die tien mensen aan het einde van de avond tevreden voor ons uit te kijken. De eerste afspraken waren gemaakt.

Zondag
Op zondag gingen we weer in op de bijbelstudie nadat we stille tijd hadden gehad. Die dag stond in het teken van het maken van de presentatie die je aan mensen geeft.
We oefenden, schreven, maakten fouten en leerden.

En wat ik het bijzonderste vond van dit weekend: Een groep die niet staat te juichen om fondswerving, in twee dagen enthousiast krijgen voor dit onderwerp!
We hadden oprecht zin om te beginnen aan deze uitdaging.

Petje af voor Deodaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten