donderdag 25 april 2013

Leiden is dienen

Misschien ken je de uitspraak wel ‘leiden is dienen’. Ik moet zeggen dat het tegen mijn gevoel ingaat. De leider, of manager, heeft vaak de macht en kan dus iedereen voor zich laten rennen. Het komt voor dat de secretaresse altijd koffie moet halen (één suiker!) en dat werknemers verplicht worden om overuren te maken om een rapport op tijd in te leveren. En vervolgens gaat de leider er met de eer vandoor..

Toch vind ik dat een goede manager niet op die manier te werk hoort te gaan. Hij moet, mijns inziens, in gesprek gaan met zijn medewerkers in plaats van van boven af bevelen te schreeuwen.
Elk bedrijf heeft doelen gesteld (bijv. 25 evenementen per jaar organiseren) en het is de taak van de manager om die te halen.
Gelukkig hoeft dat niet alleen en heeft hij zijn medewerkers om hem daarbij te helpen. Dus de manager werkt samen met zijn medewerkers aan het gestelde doel voor het bedrijf.

Aan het begin van mijn stage bij Foodservice Network kreeg ik uitleg over de doelen van de organisatie. Daarnaast heb ik zelf een aantal doelen gesteld. Deels werkgericht (zelf een evenement organiseren) en deels persoonlijk (meer leren netwerken & plek vinden binnen het team bijv.).
Gedurende het jaar kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheid en kon ik mijn talenten inzetten om me te ontwikkelen. Op hetzelfde moment werkte ik aan mijn persoonlijke doelen en aan de bedrijfsdoelen.
Een goede leider kent zijn mensen met hun sterke en zwakke punten. Hij zet de werknemers op de plek waar ze zichzelf het meest kunnen ontwikkelen en het bedrijf het beste kunnen helpen en ondersteunen.
Zo heb ik de mogelijkheid gehad om zelf een evenement te organiseren en ben ik nu bezig voor de jaarlijkse trendtour, dit jaar naar Wenen.
Als je de verantwoordelijkheid krijgt, en jouw (bege)leider je helpt om grote dingen te realiseren dan is het werken heel erg leuk.
Twee  vliegen in één klap: Jezelf ontwikkelen en toffe dingen neerzetten voor het bedrijf.

De taak van de manager is om de werknemer te helpen om zijn doelen te realiseren. En dan is leiderschap dienen. Iemand helpen zijn doel te bereiken. Zorgen dat je werknemer groeit. Je hoeft niet alles voor je werknemer te doen maar help hem waar nodig. Geef de kans om fouten te maken, maar ook de mogelijkheid om te leren.

Een goede leider is een diener.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten