dinsdag 18 juli 2017

De dood of de gladiolen - 2017 - dag 1

Dag lieve mensen!

Gisteren maakte ik me over alles zorgen: stel dat ik blaren krijg.. stel dat het toch erg warm wordt.. stel dat ik weer last heb van asfaltbrand, stel dat ik het niet leuk vind..

Nou, niks van dat alles hoor! Het ging heel goed vandaag. Ik heb heel lekker gelopen en was mooi vroeg bij de finish.

Wat ging goed
- Andersom lopen
- Er was lekker pas heel laat zon
- Ruilkaartje!

Wat ging niet goed
- TWEEHONDERDVIERENVIJFTIG tot en met VIERHONDERDZESENVEERTIG
- Zeer bovenbeen
- Geen pinpas

Andersom
We liepen voor het eerst sinds het bestaan van de Vierdaagse de route van dag 1 andersom. Dat zorgde ervoor dat we min of meer begonnen met de helse dijk, die in de vroegte, schaduw en koelte helemaal niet zo hels was. Vorig jaar was het echt afzien als je de dijk nog over moest en daarna Nijmegen in, gelukkig hadden we dat nu al in het begin gehad!
Het zorgde er voor dat de dorpen die normaal gesproken als laatst bezocht worden, nu als eerst waren en andersom. Wat ik vooral voor Lent erg leuk vond, want daar is de Begoniastraat. Zaten daar normaal gesproken wat oude mensjes bij hun kopje koffie in een winterjas te bibberen en wandelaars te kijken, was er nu een straat vol zon, muziek en veel mensen.

De mensen in Bemmel en Lent moeten echter nog wel wat leren.. Als je vroeg door een plaatsje komt dan hebben de wandelaars nog geen behoefte aan water, koelte en dat soort dingen. ECHTER.. nu de route andersom was, moesten de mensen in Bemmel en Lent wél zorgen voor tuinslangen, sproeiers en weet ik het. Geen officiële regel, wel erg gewaardeerd. Maar dat deden ze dus niet. FOEI. Mijn hoofd barstte bijna uit elkaar van de hitte, dat wordt nog wat morgen..

Ter info
- De eerste wandelaar startte om 04.00 uur met de 50km en was om 9.45 uur binnen. Absurd.
- In Bemmel was een bellenblaasmachine. Fantastisch
- Toen ik thuis kwam aten we Hollandse pot met een Mona toetje na, fantastisch!
- Geen last van asfaltbrand: MEGAFANTASTISCH
Ik weet nog niet precies hoe me dat is gelukt, ik denk een combi van compressiekousen en prickly heat powder uit Thailand.

Verblijf
Ik heb me aangemeld bij een bemiddelingsbureau en ben zo gelinkt aan Ruud, die in Nijmegen woont. Ik heb in zijn huis een eigen kamer met een lekker bedje en hij zorgt voor het avondeten, dus ik kan zo aanschuiven. Hij smeert zelfs mijn lunch! Ideaaaal. Er slaapt hier nog een wandelaar, die loopt ook de 40km.

Ruilen
Van ruilen komt in dit geval geen huilen. Net als 20.000 andere wandelaars (ofzoiets) was ik ingedeeld om morgen laat te starten, dat betekent 06.00-06.30 uur. Maar liever start ik vroeg (05.00-05.30) vanwege de hitte. Dus stond iedereen met zijn late startbewijs te zwaaien en vroeg iedereen om te ruilen. Mensen werden er zelfs chagrijnig en boos van als niemand wilde ruilen. Na een kwartier gaf ik het op, want net na de finish ga ik liever zitten dan in de hitte zoeken naar iemand die wil ruilen terwijl toch niemand wil.

Tot opeens..

Ik wilde gaan zitten onder 'de boom' op de Wedren om uit te rusten, toen ik Inge weer zag, die ken ik uit Leeuwarden.

Inge: "Hee Marinda!"
Ik, heftig gefrustreerd: "Ik moet nog ruilen, ik wil een startbewijs zodat ik vroeg kan starten!" (inclusief wilde handgebaren)
Random meneer: "Oh, ik wil nog van mijn vroege start af, wij kunnen ruilen"

Engel van de dag.

TWEEHONDERDVIERENVIJFTIG
Ongeveer drie kilometer voor de finish kreeg ik last van de spier in mijn rechterbovenbeen. En wel dusdanig dat ik vond dat daar iets aan gedaan moest worden. Dus ik, na het uitrusten op de Wedren, naar de blarenpoli waar een aparte afdeling was voor massage. HAD IK DUS GEEN PINPAS MEE of voldoende cash geld. Zucht. Dus. Naar huis, geld halen, terug naar de Wedren (inclusief andere schoenen en een schoon shirt). Meteen maar een pas gehaald voor drie dagen masseren, lijkt me wel fijn. Kreeg ik dus nummer 447. En ze waren bij 254. Er waren dus nog zo'n 200 wachtenden voor me.. Op zich niet erg, want daardoor had ik 2,5 uur de tijd om uit te rusten, wat te eten en te drinken en met andere mensen te kletsen.

Ware het niet dat de mevrouw die de nummers schreeuwde DAT HEEL HARD DEED MET EEN MEGAFOON! Dus, ik heb alle nummers gehoord tussen 254 en 447, en sluit niet uit dat ik nu gehoorbeschadiging heb. Serieus, ik heb er een audio-opname van gemaakt :p

Foto's


Blijkbaar had de organisatie dit bord over :p wel lekker positief

Kindjes die een high five willen van wandelaars 


Oude mensjes langs de kant van de weg




Inmiddels dus gegeten, gedoucht en gemasseerd en hopelijk gaat het morgen goed met mijn been.
Ik start dus weer rond 05.00 uur en hoop dat mijn hersens niet smelten van de hitte. Ik zal goed drinken en rust nemen.

Tot morgen!

Ps. Bedankt voor alle aanmoediging via Facebook, app of andere media! De award voor tof steeds aanmoediging gaat vandaag naar Banoe, Iris en Leon met hun toffe filmpje :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten