donderdag 21 juli 2016

De dood of de gladiolen - 2016 - dag 3

En van je heeela hoola hou d'r de moed maar in..!
Hoe het met me ging na de 40 km? Uitstekend. Ik heb daarna nog een half uur gedanst.
Hoe het daarna met me ging? Iets minder want zere voeten ;)

Ik heb vandaag omgedoopt tot Dag van de Toeschouwer omdat ik vandaag eens extra ging letten op de toeschouwers. Dus daarover een verhaal en antwoord op jullie vragen van Facebook.

Ik had dus een vet leuk idee: een filmpje maken van leuke toeschouwers. Maar mijn laptop heeft geen Windows Media Player (en krijg het niet geïnstalleerd) en na heel veel tijd in een ander programma blijkt dat ik hem daar alleen kan opslaan met vet grote reclame er voor. Dus. Dan slechts één filmpje.




Dagverslag
Maar nu eerst: een korte uitleg over de dag. Na het filmen van het prachtige ochtendjournaal waarbij ik live op Facebook was (zie tijdlijn) werd ik aangesproken door een meisje dat met mij wilde ruilen van startbewijs. Dik voordeel voor mij, want ik was vroeg op de Wedren (half 6) maar mocht pas 6 uur starten. Door haar kaartje mocht ik meteen starten dus dat was nice!
Vrij snel een vrouw tegengekomen die met een hoed van Herbalife liep. Ik had mijn groene shirt met Herbalife er op weer aan, dus daar even over gekletst tot zij moest plassen en ik doorliep.
Na 15 km pauze gehouden, een stuk samen gelopen met een militair, pauze gehouden en gebeld met Steef op 26 km, zes heuvels beklommen (volgens Wikipedia zijn het er geen zeven) en op 34 km nog een keer pauze. De laatste vijf km waren wel weer zwaar maar dat was gelukkig wel een groot feest langs de kant van de weg. Prima gefinisht, zelfs sneller gelopen dan gisteren, en daarna nog gedanst bij Wipneus en Pim!

Toeschouwers
Mijn favoriete toeschouwers:
- Een straat die samenwerkt waardoor je de hele straat lang dezelfde muziek hebt ipv om de 40m iets anders
- Thema-toeschouwers. Mensen of straten die bijzonder aangekleed zijn
- Mensen die in hun eentje klappen zonder dat daar aanleiding voor is. Stel je voor: net buiten een dorp, geen muziek, zes mensen op tuinstoelen en één persoon die staat te klappen. Vind ik mooi.
- Oude mensjes die uit hun verzorgingstehuis zijn gehaald en met hun rolstoel onder een afdak zijn geplant en lief zwaaien naar alle voorbijgangers.

De toeschouwers maken de vierdaagse zo leuk. Wij kunnen wel besluiten om een eind te gaan lopen, maar daar zijn wel meer wandeltochten voor. Je kunt vaak genoeg 4x40km lopen in een wandeltocht in Nederland. Maar door alle muziek, gekke mensen, kindjes met snoepjes en komkommers en de enorm gezellige sfeer word je echt gedragen.

Er is ook een Belangrijke Mensen Podium (BMP) in vrijwel elk dorp. Op het BMP (dat natuurlijk niet echt zo heet) staat doorgaans de burgemeester met zijn vrouw, een paar belangrijke politie/legermensen en zo ongeveer de hele Rotary. Vooral dat laatste vind ik erg grappig. Dat podium zit vol met geld, iedereen drinkt bier en voelt zich belangrijk. Een soort van jachtschip op de Middellandse Zee-idee, maar dan in een klein dorpje, hahaha.

Ook fijn: toeschouwers die belachelijk zijn. Dat is toch fijn om naar te kijken. Een meneer met een klep-zonnebril bijvoorbeeld. Iemand in een gekke outfit of een vrouw van 50+ die vet hard staat te dansen.

Ook heel fijn: bedrijventoeschouwers die dingen uitdelen. Want ja, wij Nederlanders houden van gratis. Heel veel dank aan de papa en mama van Wesley die met hun pannenkoekencaravan elke dag langs de route staan (zij hebben een vet nice pannenkoekenrestaurant in de Achterhoek en een speciale pannenkoekencaravan voor tijdens de vierdaagse). OMNOMNOM pannenkoek! En we kregen vandaag weer een knalrood gekookt ei. Waarom dat rood is weet ik niet, maar eieren zijn fijn. De weg ligt daar dan ook bezaaid met stukjes eierschaal maar omdat ze rood zijn is het net confetti en dat heeft dan ook wel weer iets vrolijks. Van de Lidl kregen we een banaan. Woehoe, bananen!
En ja, particuliere toeschouwers die dingen aanbieden zijn ook lief. Komkommer, wortel, tomaat, (water)meloen, tucjes, zoute stokjes, dropjes, pepermuntjes, snoepjes, spekjes, chips en.. jawel... vandaag iemand die stukjes frikandel met mayo serveerde. Waarvoor hulde.

Vragen vann jullie
"Waarom dragen mannen naveltruitjes?" (Johannes)
Geen flauw idee. Omdat het koeler is? Omdat het past bij de outfit? En waarom dragen mannen dit, bijvoorbeeld?
"Of er mensen de verboden Pokémon Go borden zijn tegengekomen/hebben gejat" (Maaike)
Ik heb op internet gelezen dat ze er waren, maar ik betwijfel dat. Een wandelaar gaat echt niet Pokémon Go spelen onderweg, dat duurt veel te lang, je loopt daardoor langzaam en je hebt wel andere dingen aan je hoofd. Ik ben de borden in elk geval niet tegenkomen. Ik zag wel een toeschouwer die Pokémon uitdeelde want die had hij geprint op een papiertje. "Heb je er toch één gevonden."

"Graag spot ik van jou de meest gekke/originele/handige outfit. Kies maar welke voldoet bij je dag vandaag" (Maaike)
Helaas geen foto van, maar er liep iemand in een geel Pino-pak. En er was dit meisje, met een soort vishengel met plaatjes van lekkere mannen voor haar waardoor ze bleef lopen:

"Hoeveel stappen zet je op 1 dag van de Vierdaagse?" (Maaike)

Aangezien de route elke dag ongeveer 40km is, en ik stappen maak van 1 meter zou dat neerkomen op 40.000 stappen. Niet alle stappen zijn 1 meter want soms is er oponthoud, loop ik naar de andere kant van de weg om daar iets lekkers te pakken of loop ik van de weg af om pauze te houden. Daarnaast natuurlijk het lopen in huis, naar de fiets, van de fiets naar de Wedren en dergelijke.. dus zeker wel 45.000 stappen.

"Hoe gaat het nu met je asfaltbrand?" (Heidy)
Vandaag geen last van gehad! Het is wel wat groter geworden maar het deed geen zeer tijdens het lopen. Het kan drie oorzaken hebben:
- Het was minder warm
- Ik had een andere lange broek aan die wat dikker was
- Ik had hardloopkniekousen aan ipv lage wandelsokken (dank voor de tip Malou!)

"Hier zijn vlaggetjes. Deel ze uit en maak foto's met de blije ontvanger" (Renske en Jacoline via de dagenvelop)
Linksboven: een man die met zijn tuinslang alle flesjes enzo van voorbijgangers vulde
Rechtsboven: een erg enthousiaste Engelse toeschouwer
Onder: de moeder van Jacoline :)

Finish en dansen
En toeeeen.. bij de finish raakte ik in gesprek met iemand die ook onder de boom zat uit te rusten:
"Hee, volgens mij zijn dat Wipneus en Pim op het podium"
"Wat?"
"Wipneus en Pim. Dansen! Gebruik je weer even andere spieren. Vet leuk, moet je echt een keer gezien hebben en morgen is het niet duss..."
"Oke, ik ga kijken!"

En ik danste alsof mijn leven er vanaf hing. Polonaise over het podium, springen, zakken, marcheren.. alles kon. Ik stond voor lul, maar hee.. met mij nog 100 anderen! Ik weet niet of dit live werd uitgezonden vanaf de Wedren maar ik stond vooraan en dus vol in beeld :p

De man met groene pet in het midden die heel hard danst.. die was net terug van 55km lopen!








Nog één dagje!
Ik sluit af met een stukje uit mijn blog van vorig jaar:

"Als je dag 3 hebt uitgelopen dan is dag 4 slechts een formaliteit"
"Ja. Maar wel een formaliteit van 40 kilometer!"

Dus, aanmoedigingen blijven welkom :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten